استارتاپ‌هادانش و فناوریلبه فناورینوآوری و سلامتنوآوری و ورزشهوش مصنوعی
موضوعات داغ

هوش‌مصنوعی و کمک به تحلیل شرایط آفساید بودن گل قهرمانی تیم پرسپولیس در لیگ برتر ایران

قهرمان شدن پرسپولیس در مسابقات لیگ برتر ایران حالا به مشکوک بودن تنها گل ارزشمند آن‌ها به آفساید گره خورده است. هوش مصنوعی چطور به ما کمک خواهد کرد؟

در شب ۱۲ خرداد ماه سال ۱۴۰۳ حساس‌ترین مسابقه فوتبال لیگ برتر ایران که شاید می‌توان از آن به عنوان یکی از بازی‌های مهم در سراسر قاره آسیا نیز نام برد با حاشیه‌های فراوانی همراه شد. دلیل آن مشکوک بودن صحنه تنها گل تیم برنده این بازی یعنی پرسپولیس است که حالا شک و شبهه ها را افزایش داده است.

از سال‌ها پیش فیفا به عنوان متولی قانون‌گذاری فوتبال در جهان به فکر افتاده بود و کمک داور مجازی خود را با نام ‌VAR روانه زمین مسابقه کرد. اما استادیوم‌های ورزشی ایران علیرغم نیاز مبرم به استفاده از فناوری‌های نوین، خصوصا در کمک به تیم داوران فوتبال، از این تجهیزات محروم است.

اما در شرایطی که هر انسانی می‌تواند نتیجه صحنه گل بازی پرسپولیس و مس کرمان را با برداشت‌های خود تحلیل و ارزیابی کند و در نهایت نتیجه مورد نظر خود را بیان کند، شنیدن نتیجه تحلیل این صحنه از زبان هوش‌مصنوعی مجهز به ‌GPT-4o می‌تواند هیجان‌انگیز و جذاب باشد. برای همین بلافاصله پس از پایان بازی تیم استارتاپ‌پلاس با جمع‌آوری مستندات ویدیویی و تصویری مناسب، شامل تصویر فریز شده از صحنه بازی به شکل‌های مختلف و تهیه پرامپت متناسب و با استفاده از سرویس ‌ChatGPT و البته به لطف استفاده از نوآوری‌های ارایه شده در GPT-4o اقدام به آنالیز صحنه تنها گل بازی حساس تیم‌های پرسپولیس و مس کرد.

قبل از اینکه به نتیجه این تحلیل بپردازیم باید یادآور شویم که در تمام فرایند این تحلیل به هیج عنوان از هوش‌ انسانی به منظور اثربخشی و جهت‌دهی در نتیجه تحلیل ماشین استفاده نشده است و این امر صرفا یک آزمایش عملی به منظور بررسی نقش هوش‌مصنوعی در کمک به فرایندهای روزمرزه زندگی ماست.

در ادامه این گزارش به بررسی تحلیل هوش‌مصنوعی ChatGPT در خصوص صحنه گل مشکوک به آفساید بازی پرسپولیس و مس کرمان پرداخته‌ایم.

برای رسیدن به نتیجه مناسب در ابتدا با تشریح وضعیت و تعریف پرامپت مناسب برای ChatGPT، وضعیت تحلیلگر هوش‌مصنوعی را نسبت به موضوع مورد بررسی (تحلیل وضعیت آفساید بودن گل تیم پرسپولیس) تنظیم کردیم و در ادامه یکی از صحنه‌های عکس فریز شده از تصویر ویدیویی پاس گل و همچنین فیلم ویدیویی صحنه گل (که از شبکه سه ایران پخش گردیده است) را به عنوان فایل‌های ضمیمه به موتور هوش‌مصنوعی ارایه دادیم.

استفاده از هوش‌مصنوعی GPT-4o برای تحلیل صحنه مشکوک به آفساید گل قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر
استفاده از هوش‌مصنوعی GPT-4o برای تحلیل صحنه مشکوک به آفساید گل قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر
هوش مصنوعی ‌GPT-4o با دریافت تصویر و فایل ویدیویی در کنار متن توضیحات داده‌های بیشتر و بهتری را برای تحلیل خود دریافت کرده است
هوش مصنوعی ‌GPT-4o با دریافت تصویر و فایل ویدیویی در کنار متن توضیحات داده‌های بیشتر و بهتری را برای تحلیل خود دریافت کرده است

همانطور که درتصویرهای ارایه شده در بالا مشخص است تحلیل‌های صورت گرفته توسط هوش مصنوعی بر اساس داده‌های ارایه شده از صحنه گل در مسابقه می‌باشد و جزییات مورد نیاز برای تحلیل موتور هوش‌مصنوعی نیز از علاوه بر متن از طریق محتوای تصویری در اختیار آن قرار گرفته است.

در نهایت هوش‌مصنوعی با استفاده از داده‌های ارایه شده و به تفکیک تصویر و ویدیوی دریافتی تحلیل خود را از صحنه مشکوک به آفساید (گل تیم پرسپولیس) در مهم‌ترین بازی لیگ برتر فوتبال ایران ارایه کرد که خروجی آن را در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد.

<yoastmark class=

شایان ذکر است برای افزایش دقت تحلیل دریافت شده از موتور هوش‌مصنوعی مورد استفاده، در سه حالت مختلف «تصویری» و یک حالت «ویدیویی»، داده‌ها به صورت ترکیبی و جداگانه در اختیار تحلیلگر ماشینی قرار گرفته است که در نهایت متن زیر خروجی خلاصه ترجمه شده این تحلیل می‌باشد.

خروجی تحلیل هوش‌مصنوعی ‌GPT-4o با داده‌های موجود عدم قرارگیری مهاجم قرمز در محدود آفساید را تایید می‌کند که در نتیجه گل پرسپولیس صحیح می‌باشد
خروجی تحلیل هوش‌مصنوعی ‌GPT-4o با داده‌های موجود عدم قرارگیری مهاجم قرمز در محدود آفساید را تایید می‌کند که در نتیجه گل پرسپولیس صحیح می‌باشد

مطابق نظر تحلیلی هوش‌مصنوعی GPT-4o بر اساس داده‌های موجود که شامل تصویر و فیلم صحنه گل بازی پرسپولیس و مس می‌باشد، بازیکن مهاجم قرمز در محدوده آفساید قرار ندارد و گل صحیح می‌باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا